Mindent játékokról és fejlesztésről

Developer Pixie

Developer Pixie

Milyen a jó játékkarakter?

2017. október 02. - Developer Pixie

Mostanában sokat törtem a fejem azon, hogy milyen egy jó főszereplő. Legyen ügyes és agilis? Legyen férfi vagy nő? Legyen olyan, mint egy átlagos ember, vagy legyen inkább hőstípus?

 

video-game-protagonist-alternates_jpg_optimal.jpg

 

Azért érdekes kérdés ez szerintem, mert a játékkészítők nagyon vékony jégen táncolnak, mikor a legújabb tucat shooterhőst teremtik meg. Értem persze a dilemmát, hiszen egyrészt hihetőnek kell lennie, végtére is a játék során halomra fog lőni mindenkit, tehát vérbeli harcosnak kell lennie. Másrészt viszont szörnyen nagy klisé már a hatvanadik macsó Rambo a lövöldözős játékokban. Mit lehet tenni? 

Az újítás egyrészről a női karakterekkel jött / jövöget be. Szerintem mint igény is felmerülhetett, mert a piacon nem csak újítás gyanánt, hanem az egyre több női játékos miatt is fontos, hogy ne csak férfi hősök legyenek. De vajon mi alapján döntik el, hogy egy bizonyos játékba milyen főszereplők kerüljenek? 

Azzal együtt, hogy egyre több női főszereplővel találkozhatunk, még mindig nagy a férfi protagonisták túlsúlya - nyilván a rengeteg erőszakos karakter miatt. Azt gondolom, hogy nem ez a fő probléma - mármint a játékbeli karakterek neme, hanem inkább az, ahogyan megmintázzák a férfi és női karaktereket a játékokban. 

 

1441810-image_6446.jpg

 

Míg léteznek kifejezetten nőket és férfiakat megcélzó játékok, azért többségében azt lehet tapasztalni, hogy az alapvetően férfiasnak gondolt játékokkal is sok nő foglalja el magát - ahogy gondolom ez fordítva is igaz. Ezért szerintem jó lenne odafigyelni arra, hogy pl. egyes karakterek mennyire sematikusak, legyenek akár nők, akár férfiak (pl. overly manly man vs. fantasy boobs). 

Bonyolítja a helyzetet, hogy a játékok közül a legkeresettebb műfaj az akció (összes játék 28%) és shooter (27%). Azt gondolom, hogy ebben a műfajban nehéz kerek karaktereket csinálni, hiszen eleve nem hihető, hogy valaki halomra tud ölni többszáz embert mindenféle lelkiismeret-furdalás nélkül. Vagy ha igen, akkor azzal nem annyira szeretnék azonosulni - és kész is a dilemma. Hogyan csináljunk szimpatikus főszereplőket, akikkel együtt éreznek a játékosok, és hogyan hitessük el mindenkivel, hogy szétlőni párszáz embert amúgy nem is annyira gáz, nem kell miatta rosszul éreznie magát senkinek, hiszen ez csak egy lövöldözős játék. Úgyhogy nagyon nehéz dolga van az íróknak és a designereknek, mert el kell adniuk egy karaktert, aki nyíltan pszichopata. Ilyenkor sokszor egyszerűsítik, sablonosítják a jellemét a szereplőnek, esetleg viccet csinálnak a dologból, mint a FarCry esetében. Nagyon ritka és kivételes esetben pedig megszületik Joel és Ellie, a Last of Us sztárjai. 

 

26998_re-jpg-1495871949.jpg

 

Nekem speciel semmi bajom azzal, hogyha csak férfi / csak női karakterek vannak egy játékban, egészen addig, amíg nincs annyira leegyszerűsítve az egész karakter, hogy szinte már önmaga karikatúrájává válik. Ez főleg narratív játékokban borzasztóan feltűnő, de azért a lövöldözős title-k többségében is tetten érhető, amikor kétfajta karakter látunk, a férfias férfit és az elférfiasított nőt (pl. korai Lara Croft, vagy Chloe az Uncharted szériából). De szerencsére egyre több olyan játékkal találkoztam, ami szuperül megoldotta ezt a kérdést és árnyalt, egész karaktereket adott. Ezen felbuzdulva elkezdtem őket kielemezni: mi az, amitől működik a dolog? 

Az egyik legjobb játék a témában szerintem a Firewatch. Itt ugyanis egy percig nem éreztem, annak ellenére hogy végig Henry-vel van a játékos, hogy ne tudnék vele azonosulni. Végig Henry voltam, de közben végig hallottam Delilah-t.  És játékosként az ő érzéseit, gondolatait is tökéletesen átéreztem. Egyszerűen azért, mert nem az volt a fontos egyikük esetében sem, hogy férfiak vagy nők (persze ez is része volt a személyiségüknek), hanem kerek egész karakterek voltak, hibákkal, erényekkel, tele sokszor egymásnak is ellentmondó vágyakkal és félelmekkel.

 

jrygsv7.png

 

De ez tökéletesen igaz a már említett Joel - Ellie duóra is. Úgyhogy arra jutottam, hogy a lényeg igazából az, hogy próbáljunk emberi lényeket teremteni, akiknek vannak vágyaik, félelmeik és céljaik. Szerintem jó úton haladunk :) 

Nektek ki a kedvenc játékkaraktereket és miért? Szerintetek számít egy játékban, hogy mennyire van kidolgozva egy főszereplő jelleme? 

Ha tetszett a cikk, olvasd el a többi játékfejlesztésről szóló írásomat is, és kövess Facebook-on, hogy ne maradj le semmiről! :) 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://developerpixie.blog.hu/api/trackback/id/tr712055945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Developer Pixie 2017.10.03. 17:29:39

@Equinoxe: Igen, azt én is szeretem hogyha egy egész életút meg van mutatva, akkor sokkal jobban érződik hogyan fejlődött a karakter. Általában csak a középső állást látjuk, amikor már valamilyen, de nem tudjuk hogyan jutott oda, milyen élmények formálták.

angrygold 2017.10.03. 18:49:29

Nekem női játékosként Geralt karaktere a Witcher sorozatból a nagy kedvenc, mert a mellett hogy a jellemét formálhatom a döntéseimmel és így válok igazán a részévé, egy számomra hihető, kellően földhöz ragadt, de még is mágikus azaz izgalmas lény szemén keresztül láthatom az egyébként remek történetű világot. Ezt támogatja a fehér haj, a sebhely, a testfelépítés és a karakán megjelenés. A baltával faragott arcvonalak pedig igazi westernhős érzetét keltik egy sokszor piperkőc giccses világ kontrasztjában. Azt akarom ezzel mondani, hogy szerintem a szereplők megítélésén sokat változtat maga a történet is, hogy milyen párhuzamban vagy kontrasztban áll és ezzel milyen feszültséget vagy harmóniát tud teremteni a játékosban. Ha a történet gyengélkedik sajnos akármilyen hihető a jellem, a főhős elvérzik, hiszen ki akarná a - itt kérek elnézést előre is -
"sarki fűszeres Pirike néni életét" végig játszani, hiába tehetné ezt Lara Croft felvezetett jellemével. Gondold végig, lenne a kezedben egy rengeteg lehetőséggel rendelkező karakter, akivel nem történik semmi, vagy csak épp valami, így az sem derül ki hogy mennyire lehetne jó. Szóval tökéletes főhős karaktert alkotni szerintem nem lehet önmagában. Főhős típust választani a történethez, ami hihető benne, és belehelyezni a történetbe szerintem két külön dolog, de szerethető-átélhető szerintem csak az utóbbitól lesz, azaz a főhős része kell legyen a történet is.

puddin 2017.11.17. 11:36:55

Nagyjából ugyanaz a lényeg, mint a könyveknél és a filmeknél: a populáris játékok és szereplőik,, amelyeket általában multik készítenek, azzal a fő céllal, hogy minél többen megvegyék őket, mindig butábbak és egyszerűbbek lesznek, mert - szélsőségesen fogalmazva - az átlag user nem érti meg az Ullyssest, de megérti Coelhót. Az indie játékok között inkább megtalálja amit keres az, aki kreativitásra, összetett karakterekre, vagy más megközelítésre vágyik. Mindig lesz igény populáris, sablon karakterekre is és lesz igény kidolgozott jellemekre. Ahogy lesz igény művészfilmre, szépirodalomr, lesz szappanoperára és ponyvára is. Egyik sem jobb a másiknál, csak egy adott embernek, egy adott helyzetben, vagy egy adott játékkörnyezetben egyik jobban passzol.

Developer Pixie 2017.11.17. 11:44:55

@puddin: Szerintem nem csak az van, hogy az átlagember nem érti, hanem az is, hogyha már dollármilliókat beleölnek egy termékbe, minél nagyobb közönséghez akarnak szólni. Ehhez pedig olyan karakterek kellenek, amik széles közönség számára elérhetővé teszik a játékot, így érthetőek. Ezért gyakran maradnak a sztereotipikus karakterek a nagyobb játékokban. Bár én azt érzem, hogy egyre nagyobb az igény az eredeti személyiséggel rendelkező karakterekre, úgyhogy azért pozitív vagyok.
süti beállítások módosítása