Mindent játékokról és fejlesztésről

Developer Pixie

Developer Pixie

Új kütyü: Playstation VR

2016. október 30. - Developer Pixie

Nemrég érkezett hozzánk a Nemesys Games-be egy PlayStation VR headset, amiről már biztos sokan tudtok, hiszen szétposztoltam vele a Facebook oldalamat (lelkes vagyok, na). 

psvr0.png

Most viszont szeretnék róla bővebben is írni, mert egyrészt be szeretném mutatni, mi is az a VR, másrészt kicsit technikai jellegű leírást szeretnék adni a PS VR-ről. Mivel az egész virtual reality technológia nagyon új, kevés információ terjeng arról, hogy melyiket kinek érdemes megvennie. Természetesen ez a bemutató sem lesz teljes körű, ha valaki gondolkodik rajta hogy beszerez egy ilyen szuper kütyüt, mindenképp ajánlom hogy előtte menjen ki PlayIt-re (vagy jöjjön be hozzánk :P), hogy ki tudja próbálni valójában miről is van szó. 

psvr2.png

Szóval PS VR. Én amúgy is PlayStation párti vagyok, nekünk otthon is az van, mert hogy Last of Us, meg Uncharted. Úgyhogy nagyon örültem, mikor megérkezett hozzánk a VR felszerelés, és alig vártam, hogy végre kipróbáljuk. Még aznap nekiültünk Beával, ugyanis az alap VR headsethez lehet kérni játékdemo kollekciót is, ami lehetővé teszi hogy rögtön ki tudjunk próbálni jó pár játékot. A kollekció úgy van összeválogatva, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót: van horror játék, lövöldözős, víz alatt úszkálós, stb. 

A VR maga pedig arról szól, hogy belehelyezze a játékost a játéktérbe, ezzel még teljesebbé téve az élményt. Ugyanis amíg csak a játékképernyőn van a játékkörnyezet, mindig 2 dimenziós marad az élmény. A VR-ben azonban a játékos körbe tud forogni, teljesen bele tud helyezkedni a karakterébe, ami jelentősen növeli az immerziót (bevonódást, beleélést).

Egyelőre játékok terén ez egy kísérleti terep, hiszen teljesen más szabályok vonatkoznak a VR világra, mint a hagyományos játékokra. Sok mindent nem lehet még megoldani (pl. a játékos karakter szabad mozgatását anélkül, hogy a játékos ne lenne rosszul tőle), de sok mindenben viszont iszonyatos szabadságot ad. Egyre több remek játék kerül ki a piacra, és azzal, hogy egyre elérhetőbbé válnak a VR eszközök, több ember tudja őket kipróbálni, ami szerintem szuper dolog.

Ezért is örülök nagyon a PS VR-nek, mert sokan játszanak PlayStation-ön, és a headset könnyen beüzemelhető, ha már a konzol maga megvan otthon. Azt gondolom, hogy ez egy nagy lépés afelé, hogy sokak számára elérhető legyen a technológia, bár az még mindig probléma, hogy viszonylag kevés játék közül lehet választani. Persze mi azon vagyunk, hogy ez megváltozzon :) 

psvr3.png

És most kicsit a technikai részletekről. A PS VR 5,7 colos OLED kijelzője 1080p-s felbontást tud produkálni, ami alapjáraton nem kifejezetten erős, de ezt ellensúlyozza a headset kialakítása. Maga az eszköz szuperkönnyű a versenytársaihoz képest, és kifejezetten kényelmes. Kevés olyan headsettel találkoztam eddig, amit egyből úgy fel tudtam venni, hogy nem kellett 40 percet igazgatni ahhoz, hogy lássak is valamit.A színek elég szépek, és a headset tracking-je is jól megoldott a PS alap kamerájával is (habár lehet kapni direkt erre a célra készült kamerát is).

Az eszköz használata nagyon felhasználóbarát, könnyű és egyértelmű az üzembe helyezés és a használat is. Mi a kézhezvétel után tíz perccel már játszottunk is, úgyhogy komolyan mondom hogy bárki össze tudja rakni :) 

 

psvr1.png

A headsetet lehet használni PS kontrollerrel is, ami szintén nagyon megkönnyíti a használatát, azonban hozzá kell tenni, hogy a teljes VR nyújtotta szabadsághoz az egy kontrolleres játékmód szerintem kevés. Viszont két Move kontrollerrel már remekül lehet játszani, ugyanis ez lehetővé teszi hogy a két kéz egymástól függetlenül, szabadon mozogjon, ami sok játék esetében szinte alapkövetelmény (pl. lövöldözős játékok). 

A PS VR tehát egy remek kis kütyü, én már most imádom. További előnye, hogy rengeteg nagy stúdió jelentette be rá a játékmegjelenését, többek között már most elérhető az Until Down VR kiadása, a Rush of Blood, illetve a DriveClub, ha valakit inkább az autóversenyzés villanyoz fel. Ezen kívül várható a Crytek új VR játéka, a The Journey, ami szintén ígéretes (amúgy dinoszauruszos) játéknak tűnik, valamint már most elérhető a The Deep mélytengeri kalandozás is.

psvr4.png

Hamarosan pedig jön a Halloween, ami azt jelenti, hogy a horror szerelmesei nagyon elégedettek lesznek. Én például szeretem a horror játékokat, de kifejezetten azokat, amik nem csak a megijesztésre mennek (mint pl. a Rush of Blood), hanem kicsit mélyebb történetük van. Ilyennek tűnik a Here they Lie is, amit jövőhéten kis is próbálok a Queens of Game többi királynőjével :)

psvr4_1.png 

Úgyhogy ha szeretnétek ijedezni, akkor tartsatok velünk a jövőheti stream alkalmával, illetve ha tetszett a cikk, gyertek és nézzétek meg a Facebook oldalamat is! :) 

Beszámoló: poznani játékkonferencia

A lengyel-magyar game jam hozományaként most hétvégén részt vehettünk a poznani Game Industry Conference rendezvényen. 

slide-1.png

Általában egy játékkonferencia két nagy elemből tevődik össze: szakmai előadások és kapcsolatépítés. Most sem volt ez másképp, a háromnapos konferencia alatt rengeteg előadást lehetett megnézni, én is beültem vagy 15-re, és minden nap akadt alkalom arra, hogy az ember más cégek fejlesztőit és projektijeit megismerje. 

Sok érdekes előadást hallgattam meg a VR fejlesztésről: mik az alapszabályok, hogyan lehet elkerülni a motion sicknesst, és mire érdemes odafigyelni egy VR játék kiadásakor. Ezen kívül különösen érdekes - és a többi előadáshoz képest kicsit eltérő is - volt az az előadás, ami a fejlesztő - újságíró (vagy blogger / vlogger / kritikus) - játékos kapcsolatokat vizsgálta, és tanácsokat adott arra nézvést, hogyan ne nyírjuk ki egymást :) Én különösen élveztem ezt, hiszen egy személyben vagyok fejlesztő, blogger és gamer is, úgyhogy minden nézőpontot maximálisan meg tudtam érteni. Többek között ez volt az egyetlen előadás amire beültem és nő tartotta. Hm. 

A rendezvény egyik nagy támogatója volt a Techland (ez egy lengyel cég, ami a Dying Light-ot elkövette, szóval örök a szerelem), tőlük rengetegen adtak elő. Elmesélték, hogyan váltak kis indie cégből hatalmas játékfejlesztő céggé, illetve beszéltek game designról és egyéb részterületekről is. Továbbá ők szolgáltatták a kávét az egész rendezvény során, ami meg kell mondjam, meglepően jó minőségű volt.

img_20161022_173617.jpg

A szakmai programot egy nagyon érdekes és gondolatébresztő beszélgetés zárta arról, hogy van-e egyáltalán jövője az indie játékfejlesztésnek (megoszlottak a vélemények). 

 img_20161022_190511.jpg

Az egész konferencia talán legkellemetlenebb élménye az odavezető út volt, ugyanis a kollégáimmal kétszer 14 órát utaztunk oda-vissza busszal. Szerencsére maga a szállás viszonylag közel volt a rendezvényhez, és a hotel teljesen fel volt készülve a játékfejlesztőkre és maga a város is gyönyörű volt. 

23410.jpg

A szervezők pedig minden estére kitaláltak nekünk valami programot: az első este a remek lengyel söröket és kolbászokat kóstolhattuk meg, a második napon pedig a Twitch jóvoltából mehettünk el egy elég jól sikerült partyba, ahol nemcsak étel és ital volt, de mindenféle mókás ruhába beöltözve még fotót is csináltathattunk magunkról.

img_20161022_231458.jpg

Maga a konferencia egy hatalmas game expo része volt, ahol rengeteg játékot próbálhattunk ki, sok verseny és egyéb esemény közül válogathattunk, és még egy űrtraktor is ki volt állítva (a farm-szimulátorok kiállítóhelyén). Itt szereztem az utánozhatatlan totorós kulcstartómat is, amire utolsó váltott zlotyijaimat vertem el :)

img_20161021_113221.jpg

Szóval azt kell mondjam, nagyon mozgalmas volt ez a hétvége. Sajnos az előadások nagy része csak a felszínen érintette a címadó témát - hiszen nem is volt mindig idő jobban belemerülni. Ettől függetlenül én szívesen vettem volna pár mélyebb, szakmaibb előadást, mert körülbelül három olyan program volt csak, amiből igazán tanulhattam. De az a három nagyon gondolatébresztő volt, úgyhogy tervezem is, hogy mindről külön írok majd - na nem az előadásról, hanem magáról a témáról. Tartsatok velem akkor is! :) 

süti beállítások módosítása