Mindent játékokról és fejlesztésről

Developer Pixie

Developer Pixie

Játékfejlesztés III. - Tanulási lehetőségek

2016. november 27. - Developer Pixie

Mivel nagyon sokan megkerestetek azzal, hogy szívesen olvasnátok, tanulnátok a játékfejlesztésről, ezért előre vettem a tanulási lehetőségekről szóló részt.  

Egyrészt nagyon örülök, hogy ennyi embert érdekel ez a dolog, másrészt jó lenne, hogyha lenne egy lista, ami segítséget tud nyújtani a kezdetekhez. 

 

game_development_tools1.jpg

 

A helyzet az, hogy elkezdtem ebben a cikkben összeszedni azt, hogy mit és hol érdemes tanulni illetve milyen programokat érdemes kipróbálni. A lista már most akkora, hogy nem látom értelmét egyetlen cikkbe belezsúfolni, ami aztán elveszik valahol a blog múltjában. Inkább úgy döntöttem, nyitok ennek egy állandó alfület a blog szekciói között, így mindig szem előtt lesz. 

Ennek ellenére szeretném hangsúlyozni, hogy ez egy személyes blog, tehát nem lesznek itt örök érvényű igazságok, a saját tapasztalataimról írok, és a saját szűrőmön keresztül látok mindent, így a játékfejlesztést is. Nyilván külföldön, és sok cégnél itthon is másképp működnek a dolgok. Az is előfordulhat, hogy valaki más könyveket olvasott és máshonnan szedte fel az információt, én csak arról írok, amit én ismerek. Viszont ha valaki esetleg ki tudja bővíteni a listát, mindenképp jelezze majd kommentben, mert akkor folyamatosan hozzáadom az új információkat! Tényleg szeretném, hogyha egy jó kis útmutató összejönne, ami segíti az önálló tanulást és fejlődést mindenkinek. 

Szóval megnyitom majd az oldalt, és igyekszem minél több mindent kitenni oda. Ezt a cikket pedig annak szentelem, hogy a hazai lehetőségeket áttekintsem és bemutassam a különböző programokat, amiket én is használok. 

 

61151_96c6_7_1.jpg

 

Kezdetek

Sok ember már úgy kezd neki a tanulásnak, hogy tudja mi érdekli, és mivel szeretne később foglalkozni. Ez nagyon szerencsés eset, hiszen céltudatosan rá tud keresni. Viszont rengeteg ember van - köztük én is ide tartoztam - aki nem tudta előre, hogy mivel akar majd foglalkozni, vagy esetleg érdekli minden terület. Alapvető tájékozódásnak ajánlom a jatekfejlesztes.hu weboldalt, ahol már eleve sok információ össze van szedve az iparral kapcsolatban, és fórum is működik. 

 

game.png

 

 

 

Először lássuk a nagyobb egységeket - a teljesség igénye nélkül, majd a motorokat, és hogy melyikkel érdemes belevágni a fejlesztésbe. 

 

1. grafika

2D

Ezen a téren szerencsére elég nagy a képzéskínálat is (lásd MOME, vagy akár magántanárok). Nem tudom, hogy itt mennyire lehet számítógépes grafikát tanulni, de az biztos, hogy művészetileg borzasztó nagy előny, hogyha valakinek már csak a technológiát kell elsajátítani. 

Ha valaki grafikusként szeretne részt venni a fejlesztésben, a Photoshop szerintem elengedhetetlen. De emellett érdemes kipróbálni ingyenes szoftvereket is, mint pl.a GIMP, vagy az Inkscape (ami vektoros). Én az első saját játékomhoz az Inkscape-et használtam, és szerintem nagyon kezes kis program, úgyhogy bátran ajánlom mindenkinek. 

Ha valakit érdekel a grafika, a ctrlpaint oldalt ajánlanám. Van ingyenes és fizetős része, nagyon alapos és elméleti-gyakorlati tudást egyaránt biztosít (Photoshop használatot is lefedi). 

3D 

Max és Maya a két piacvezető, de próbának megéri kipróbálni az ingyenes Blendert. Ha valakit nem kifejezetten a 3D érdekel, de szeretne asseteket összerakni egy játékhoz, azt esetenként játékfejlesztő engine-ben is meg tudja oldani. A CryEngine-nek például remek modellező része van, egyszerűbb asseteket gond nélkül össze lehet benne rakni. 

 

game-development.png 

2. Design

A design talán a legnehezebben megfogható terület. Sokan szeretnének designerek lenni, mert azt gondolják ehhez nem kell semmiféle speciális tudás (se jól rajzolni, se programozni nem szükséges hozzá). Ez azonban nem igaz, ugyanis egy designernek minden területhez folyamatosan alkalmazkodnia kell. Át kell látnia az egész játékot, és a sok kis részből élményt kell faragnia, ami nagyon nehéz feladat, hiszen nincs kész recept hozzá.

Magyarországon a game design még nagyon gyerekcipőben jár, annak ellenére, hogy a BME elindította a játéktervező- és elemző szakot (amiről sok diáknak kifejezetten negatív véleménye van). Szerintem szuper, hogy már van hivatalos képzés ezen a területen is, mert valahol el kell kezdeni a játékfejlesztés területeinek oktatását, és remélem, hogy a jövőben összerántják a srácok a szakot. 

Azoknak, akik designerek szeretnének lenni, ajánlom majd a tudástár design szekcióját, mert több alapos és jó könyv van a piacon, amiből én is tanultam és csak ajánlani tudom. A másik jó taktika: minél több játékot csinálni. El kell fogadni, hogy az első pár bizony gagyi lesz, de mindegyik után érezhető lesz a fejlődés. Én ezért örülök neki, hogy végül megtanultam a játékfejlesztés minden területét alap szinten, mert így nem esik nehezemre összedobni egy 2D-s játékot, és közben designerként iszonyatosan gyorsan tudok fejlődni - hiszen ki tudom próbálni, hogy mi működik és mi nem. 

 

edu-app-and-game-devlop_1.jpg

 

3. programozás

Sokféle egyetemi képzés áll rendelkezésre, ezeket nagyrészt hasznosítani is lehet a későbbiekben (pl. szoftverfejlesztő vagy programozó matematikus szakok). Leginkább a C# és C++ tudás a hasznosítható a játékfejlesztésben - tapasztalataim szerint. 

A programozás különleges helyzetben van, főleg hogyha egy fejlesztő motorban kell dolgozni, ott ugyanis a keretrendszer már adott. Ez könnyíti is a dolgot, mivel sok minden már készre van csinálva, viszont meg is tudja nehezíteni, mert a merev kereteken belül kell megoldani a felmerülő problémákat.

 

4-things-to-know-before-you-start-indie-mobile-game-development.jpg

 

Én azt gondolom - és meleg szívvel ajánlom mindenkinek, nem csak programozóknak - hogy mindenki akit érdekel a fejlesztés, kezdjen el játékfejlesztő motorokat tanulmányozni. Ezzel nagyon sokat lehet tanulni, és később nagy haszna lehet - ráadásul mindegyik elérhető ingyenesen, maximum akkor kell fizetni, amikor már kint van egy projekt és eladásokat produkál. 

Na de milyen motort érdemes választani? A választék egyre bővül, ezért erre koránt sem olyan egyszerű a válasz. 

 

zdyphvd.jpg

 

Fejlesztő engine-ek

Ha valaki 2D-s játékot szeretne csinálni, és esetleg a programozás sem annyira megy neki, nagyon ajánlom a Construct nevű programot. Ennek is van ingyenes verziója, de a fizetős sem túl drága. Én ezzel kezdtem a pályafutásom, és igen megszerettem. Gamejam-ek alkalmával még mindig szívesen veszem elő, mert egyedül is tudom vállalni a kód részét, pedig nem vagyok programozó (azért szeretnék az is lenni). 

3D-s projektekre ott van a szent triumvirátus: Unity, Unreal, CryEngine. Itt bele lehetne menni a komolyabb összehasonlításba, de az nagyon hosszú és unalmas lenne. Azt gondolom (személyes vélemény következik) hogy a Unity nagyon felhasználóbarát, és rengeteg oktatóanyag és dokumentáció elérhető hozzá ingyen. Az Unreal-ben rettenetesen szép dolgokat lehet alkotni, és ráadásul van visual scripting is benne - bár kicsit túl van bonyolítva, de legalább nem kell konkrétan programozni benne, ha valakit ez esetleg megrémít. A CryEngine nagyon jó nagy külső terek építésére, szuper level design tool-ok érhetőek el, viszont a dokumentáció nem teljes körű, a UI pedig egy rémálom. Én mindegyiket kipróbáltam már, megvan mindnek az előnye és a hátránya is. Ezeken kívül is vannak lehetőségek, de egyrészt azokat nem ismerem annyira, másrészt nem találkoztam még olyan céggel, ahol ezeken kívül más felmerült volna, hogyha külső engine-nel dolgoznak. De ha valakinek van másról tudomása, az ossza meg hogy ki tudjam bővíteni ezt a szekciót! :)

 

Ennyit terveztem erre a részre. Tudom, hogy sok részterület kimaradt (pl. játékíró, vagy animátor), de a tudástárban ezekhez is lesznek segédanyagok. 

Búcsúzásképpen pedig egy kis jó tanács: 

keep-calm-and-make-games-17.png 

 Ha tetszett a cikk, vagy érdekel a játékfejlesztés, el tudod olvasni a többi cikket is a témában itt! 

Csatlakozz a Facebook oldalamhoz, hogy értesülj a legújabb hírekről és információkról! 

 

Beszámoló: II. VR / AR meetup

November 17-én csütörtökön került megrendezésre a második budapesti VR / AR meetup a Palack Borbárban. Természetesen ott voltam, hiszen nem hagyhatok ki egy VR-rel kapcsolatos dolgot sem :) 

 

600_456159599.jpeg

 

A mostani alkalom a HoloLens-ről szólt. Ez egy viszonlag új kütyü, amit a Microsoft fejleszt, és jelenleg már lehet kapni a developer edition-t (bár 3000 dollárt kérnek érte). A HoloLens-ről is fogok majd írni egy bemutatót, ahogy a PSVR-ről is írtam korábban, úgyhogy most inkább csak nagyvonalakban írom le, hogy mi is történt.

 holo_mozgo_pant_png_pagespeed_ce_bih-qrppop.png

 

A második alkalom kevésbé a VR-ról szólt, hiszen a HoloLens egy AR headset. De mi is az az AR? 

Az AR, azaz augmented reality arról szól, hogy a valós környezetünkre vetíthetünk virtuális dolgokat. 

 

0feb7a56-f8c1-45e1-a412-a7edf8141f4e.jpg

 

Ez azért nagyon izgalmas, mert az eszköz feltérképezi a környezetünket, érzékeli a tereptárgyakat, és használja is őket. Emellett a háromdimenziós térben helyezi el a virtuális tárgyakat, amelyek ezáltal körbejárhatók lesznek a valós térben.

De nem beszélek erről többet, inkább mutatok egy videót! 

 

Szóval elég jó dolog lesz ez, rengeteg lehetőséggel az oktatásban, az orvostudományban és a szórakozás területén is. 

A mostani meetup-on pedig abban a szerencsében volt részünk, hogy Velvárt András előadását követhettük figyelemmel a HoloLens-ről, aki a 360World kutatás-fejlesztési vezetője és Microsoft MVP. Hozott is egy bemutató HoloLens-t, aminek segítségével real time videóban mutatta be, hogy mire is jó ez az eszköz. Láthattunk jó néhány alap funkciót, és pár saját fejlesztést is. 

 

15078597_1272053199520100_8358305354547636640_n.jpg

 

Én nagyon örültem neki, hogy rengetegen eljöttek. Sokan voltunk, és a Palack Borbár szuper helynek bizonyult, ami külön öröm volt, hiszen eddig még kerestük a megfelelő helyszínt a meetup-nak. A Palackkal azonban egyből szerelembe estem (nem csak azért mert borbár, habár kétségtelenül ennek is van szerepe a dologban). 

 

15036570_1272053226186764_6614013982102196961_n.jpg

A kiállítóterem, amit a részünkre elkülönítettek, gyönyörű volt, nem is beszélve a hatalmas kétszemélyes tálakról. Nagyon jó hangulatú volt az egész összejövetel, és az előadás után is sokan maradtak a kötetlen beszélgetésre. 

Most ugyan nem volt olyan fejlesztő, aki a saját projektjét elhozta volna megmutatni, de ettől függetlenül ez a lehetőség mindig adott, és szeretnék is bátorítani mindenkit, hogyha van bármilyen projektje, amit esetleg otthon csinál, vagy csapatban, ne habozzon, hozza el, sok jó dolgot tudnak mondani a kollegák. Remek tesztalkalom, ráadásul hozzáértők állnak rendelkezésre.

Lehet, hogy legközelebb már mi is visszük a legújabb játékunkat, úgyhogy érdemes lesz eljönni a következőre ;) 

Ha tetszett a cikk, nézd meg a többi hasonló írásomat is, illetve kukkantsd meg Facebook oldalamat, ahol további érdekes posztok várnak! 

 

süti beállítások módosítása