Mindent játékokról és fejlesztésről

Developer Pixie

Zavar a (virtuális) valóságban

2017. december 29. - Developer Pixie

 

Legalábbis a definíciók terén. 

Nagyon érdekes, ami most történik az AR (Augmented Reality) - VR (Virtual Reality) - MR (Mixed Reality) bermuda háromszögében. Hol kezdődik az egyik, és hol ér véget a másik? Vannak egyaltalán pontos határai ezeknek, vagy teljesen összemosódnak? Mit is jelentenek pontosan ezek a kifejezések? 

A legtöbb kérdésre még nincs teljesen konkrét válasz, de ettől még sokan próbálnak rendet vágni a káoszban. Én pedig megpróbáltam összeszedni az erről folyó párbeszéd legfontosabb pontjait, és rendbe szedni a rendelkezésre álló információmorzsákat. 

mixed-reality-is-the-future-twitter.jpg

AR

Az Augmented Reality esetében a valós világ tárgyaira kerülnek rá digitális elemek. Ez lehet bármilyen gép által generált tartalom - hang, kép, vagy akár GPS helyadat is. 

Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy az AR egy overlay a valós környezeten, ami attól külön létezik, és a két dolog nem áll folyamatos interakcióban egymással. 

dsc_0605-470-75.jpg

VR

A Virtual Reality egy immerzív médiaeszköz - más néven számítógép által generált valóság, ami szimulálja a játékos jelenlétét egy valósághoz hasonlító, vagy képzeletbeli térben. A VR világban a felhasználónak van behatása a körülötte lévő dolgokra, interakcióba tud lépni a környezetével és változtatni tud azon (szemben az AR-rel). 

Azonban a VR kifejezés nem csak ennyiben merül ki: manapság bővebb leírásaként használják minden olyan megoldásnak, amiben a játékost elszigetelik a fizikai valóságtól. Ettől függetlenül használhatnak hozzá valós tereket (fotókat, videókat),  illetve keverve is használhatnak valós és generált környezeti elemeket. A VR-hez headset használata szükséges, és gyakran már létező játék engine-eket használnak az élmények működtetéséhez (pl. Unity, Unreal). 

 

1-2-1.jpg

 

MR

A Mixed Reality kifejezés kis különbséggel ugyan azt jelenti, mint az Augmented Reality, bár az utóbbit többször használják a mindennapi élet során. 

Az MR egy overlay a valós világon, ami szorosan kapcsolódik a valós környezethez, és reagálni is képes rá. Képzeljük el például azt, ahogy egy könyvre rávetítjük a fordítását, és minden lapozásnál - értelem szerűen - valós időben frissül a szintetikus tartalom. 

A Mixed Reality-hez szokták kapcsolni azokat a headseteket, amik szemövegen keresztül, vetítéssel működnek, mint például a HoloLens. 

 

augmentingalice_ch0_augmented-1-796x530.jpg

 

Kis kitekintés: 360 video

Lehet videófelvétel, vagy grafikus által kreált tartalom, a lényege az, hogy a felhasználó a lejátszás közben tudja szabályozni, merre néz. Ehhez nem kell semmilyen headset, de akár azzal is lehet használni.

 

 

Összefoglalva a fentieket igazából annyiról van szó, hogy

- a VR teljesen elszigetel a környezettől és a játékos bármilyen interakcióra képes benne,

- az AR a valóságra épít, de nincs állandó kapcsolat a valóság és a generált tartalom között,

- az MR esetében pedig a valós környezet és a generált tartalom real time interakcióban vannak.

 

Azt gondolom, hogy itt sok minden kicsit erőltetett még, és bőven alakulni fog a fenti kifejezések mindennapi használata. Addig azonban remélem hasznos volt ez a kis útmutató, amit egyébként az alábbi cikk alapján raktam össze. 

 

Ha tetszett az összefoglaló, nézd meg a többi hasonló cikket is, illetve kukkantsd meg Facebook oldalamat, ahol további érdekes posztok várnak! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://developerpixie.blog.hu/api/trackback/id/tr9513518735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.